2022. május 1., vasárnap

Dél- balatoni várak III. rész: Vaskereszttől Ali- rétig

Hétfő estére már volt programom - egy szülinapi buliba voltam hivatalos- de gondoltam a délelőttöt még kihasználom és bejárom az útvonalat a Vaskereszttől az Ali- rétig. A Soós Tours ezúttal egészen Zamárdi utolsó utcájáig repített, innen még kb. 1,5 km volt a Vaskereszt. Ez a táv pont jó volt arra, hogy kicsit bemelegedjenek a lábaim. Miután nappali fényben is megtekintettem a keresztet és környékét, nem is teketóriáztam tovább, nekivágtam a mai bő 15 km-es távnak a Körtvélyes nevű csúcs irányába.

Az 1896-ban állított vaskereszt


Kellemesen friss volt az idő így október közepén túl

Kb. 2 kilométer megtételét követően értem el ismét az M7-es autópályához és keltem át a hídon. Meglehetősen gyér volt a forgalom így 3/4 9 tájban, de ez nem is meglepő, mégse péntek délután volt. A hídtól még 1,5 km-t kellett megtennem a következő ellenőrző pontig, a Kis- horogig, ami tulajdonképpen egy nagyon hangulatos lösz mélyút, másutt horhosnak is hívják. Miután leereszkedtem rajta rövidesen meg is érkeztem Balatonendrédre a Szent András templomnál. Egy nagyon kurta szakaszt a zöld sávon tettem meg, majd a Reál bolt utáni kereszteződésben, ahol a szépen felújított 1913-ban állított kereszt is áll jobbra tértem követve a tracket.

A kihaltnak tűnő m7-es felett


Szajkó


Zöld küllő


A kis horogban




Műalkotás az egyik ház falán

A Fő utca - Vörösmarty utca - Petőfi utca útvonalat követve hagytam el Balatonendréd lakott területét, majd tartva az észak- keleti irányt kereszteztem a 6501. számú aszfaltot. Eleinte enyhén emelkedő, szórt köves úton haladtam, ami végül sima földútba váltott. Egy hosszabb, elnyújtott bal kanyart követően, egy repceföld és egy szántóföld határában futó szekérútra tértem, és ezen folytattam utam a Cinege major irányába. A töreki tavakhoz érve, két tó között elhaladva dél felé  indultam el a közben visszatérő zöld sáv jelzésen, ami ezen a részen tanösvényként is funkcionálva kanyarog a tavak és a különböző vizes- és nem vizes élőhelyek között. Így érkeztem meg aztán a Cinege- forráshoz, a mai nap és egyben a három napos túrahétvége utolsó igazolópontjához. Miután megtaláltam és lefotóztam a kódot, kortyoltam egy kicsit az akkor  éppen csak csordogáló forrás vizéből, és falatoztam is egy keveset a továbbindulás előtt.

Földek határán

Csemegéző őzek


A Cinege major napelem parkja


Töreki tavaknál


Nagy fakopáncs





Cinege-forrás

A forrástól folytathattam volna akár a Dél-dunántúli piros túrán is, de maradtam az ajánlott útvonalnál és a zöld jelzésen indultam el, ami inkább csak "papíron" létezett, a valóságban nem igazán láttam felfestett sávokat. Bő 1 km után már a rögzített track is a DDP-re vitt rá. Egy emelkedőt kellett még leküzdeni, hogy aztán jobbra fordulva bő 2 km megtételét követően megérkezzek az Ali- rétre. Itt már várt rám Soós úr oldalbordája, aki ezúttal már nem hozzájuk, hanem a zamárdi vasútállomásra fuvarozott el, ahonnan a Tópart expressz vitt vissza Budapestre.



Egyedül ezt a jelzést találtam, de ez meg már majdnem kék inkább :)


A magasles után volt még egy kényelmes emelkedő a végére


Az Ali- réti vadászház impozáns épülete


Eddig jutottam el a pihenőig három nap alatt.





Kicsit sajnáltam, hogy nem sikerült végigjárni egyben a túramozgalmat, de kár lett volna rohanni vele. Egy napnyi túra maradt hátra, melynek krónikáját egy újabb beszámolóban "éneklem meg" :)


Megjegyzés: Balatonendréd után el kellett terelni az útvonalat, ezért az aktuális útvonal már máshol megy és hosszabb is lett mint amit bejártam. Nem csak távban ad azonban többet, hanem látványosságban is, mivel az ajánlott útvonal végigvezet az endrédi és a töreki tavak mellett is, illetve érint egy madárvártát. Pontos infót a www.dbv.hu-n találtok.






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése